Då och då uppkommer situationer som kräver att man behöver överlåta sitt mobilabonnemang till någon annan. I denna artikel tänkte vi prata mer om just det; det vill säga överlåtelse av mobilabonnemang.
Att överlåta ett mobilabonnemang är hos de flesta mobiloperatörer fullt möjligt. Det är relativt vanligt att önska att överlåta sitt abonnemang till någon annan. Ibland kan det röra sig om att man vill överta ett abonnemang för att få telefonen vid en försäljning.
Det kan handla om att en person slutat på ett företag och nu inte längre är i behov av sitt företagsabonnemang. Det kan också vara en så enkel orsak som att personen med abonnemanget inte längre har råd att betala det och önskar överföra det till någon annan.
Att överlåta ett mobilabonnemang och därmed byta ägare på abonnemanget är relativt enkelt.
Nedan går vi i fyra enkla steg igenom hur du går tillväga.
Du kan inte överlåta ett abonnemang till vem som helst. Mottagaren av ditt abonnemang måste nämligen uppfylla samma krav som när man tecknar ett nytt mobilabonnemang hos operatören.
Dessa krav varierar beroende på vilken operatör du har ditt abonnemang tecknat hos, men generellt gäller nedanstående krav:
Uppfylls inte operatörens krav kommer överlåtelsen att nekas.
Det är möjligt att överlåta mobilabonnemang hos de flesta operatörer idag. Ett fåtal operatörer tillåter inga överlåtelser men dessa kan i regel ses som undantag.
Bland annat tillåter dessa operatörer att du överlåter ett abonnemang:
Tillåter din operatör inte att du överlåter ditt abonnemang är den enda lösningen ofta att säga upp mobilabonnemanget. Personen som vill ha ditt abonnemang får då istället teckna ett eget abonnemang.
Hos de flesta operatörer är det helt kostnadsfritt att överlåta ett abonnemang. Det enda du behöver göra är att fylla i en överlåtelseblankett. Förutsatt att mottagaren uppfyller kraven kan överlåtelsen ske utan problem.
Ett fåtal operatörer tar ut en kostnad för att överlåta ett abonnemang. Dessa kan dock ses som undantag och vanligtvis kostar överlåtelsen då inte mer än 500 kronor, som en engångskostnad.
Att överlåta ett mobilabonnemang är ofta en väldigt smidig process. I regel brukar en överlåtelse inte ta mer än ett par dagar eller maximalt omkring en vecka.
För att överlåtelsen ska gå snabbt och problemfritt förutsätter det dock att både du och mottagaren är samspelta och godkänner överlåtelsen samtidigt.
Det är också nödvändigt att mottagaren av abonnemanget uppfyller de krav operatören ställer. Uppfyller den nya ägaren inte samtliga krav kommer överlåtelsen ta längre tid och i värsta fall nekas.
De allra flesta abonnemang går idag att överlåta till någon annan. Du kan alltså överlåta privatabonnemang såväl som företagsabonnemang. Processen för att överlåta ett privatabonnemang eller ett företagsabonnemang ser relativt lika ut. Ofta är det bara själva blanketten som skiljer sig åt.
Viktigt att komma ihåg är att det bara går att överlåta ett abonnemang med bindningstid kvar. Har ditt abonnemang ingen bindningstid eller har bindningstiden gått ut går det inte att överlåta mobilabonnemanget.
Ja, det kan du. När ägaren av ett abonnemang avlider kommer mobilabonnemanget inte automatiskt att avslutas. Detta eftersom det tekniskt sett tillhör dödsboet och det är därför upp till ägaren eller delägarna av detta att avgöra vad som ska hända med det.
Antingen kan delägarna välja att överlåta abonnemanget till någon. Det delägarna då gör är att fylla i en särskild överlåtelseblankett som finns på operatörens webbplats. Det går även bra att kontakta operatören direkt och på så vis få hjälp att överlåta abonnemanget.
Viktigt att komma ihåg är att du vid överlåtelse av ett abonnemang från dödsbo även måste bifoga ett dödsfallsintyg, vilket man beställer via Skatteverket.
Eventuella delbetalningar på hårdvaror och liknande kommer att slutfaktureras vid en överlåtelse. Detta är alltså ingenting som automatiskt följer med abonnemanget om en överlåtelse görs.
Önskar delägarna att istället avsluta abonnemanget går det också bra.
Många operatörer erbjuder idag abonnemang där det är möjligt att spara oanvänd surf, främst då det är svårt att veta hur mycket surf man behöver. Något många därför funderar över är huruvida den sparade surfen överförs till den nya ägaren av abonnemanget om en överlåtelse görs.
Hos de flesta mobiloperatörer brinner surfen inne om en överlåtelse av abonnemanget görs. Som ny ägare av ett abonnemang följer alltså vanligtvis inte den sparade surfen från den tidigare ägaren.
Mobilkoll.nu är en helt självständig reklamfinansierad webbportal. Flera av de erbjudanden som visas här erhåller vi ersättning för.
2024 © Dofollow Media AB, org nr: 559319-3989
Genom att använda Mobilkoll.nu godkänner du vår cookie policy