Inom mobilabonnemang finns det ofta osäkerhet kring hur ångerrätten fungerar. I denna artikel visar vi exakt vad som gäller inom detta ämne.
Om du beställer mobilabonnemanget på distans, såsom online eller via telefon, omfattas det av ångerrätten. Å andra sidan gäller inte ångerrätten om abonnemanget köps direkt i butik. Möjligheten till ångerrätt för ditt mobilabonnemang varierar alltså beroende på beställningssätt.
Detta beror på att konsumenter i Sverige har en lagstadgad ångerrätt när de ingår avtal på distans, inklusive mobilabonnemang. Denna rätt gäller dock inte om du tecknat avtalet direkt hos en operatör i butik.
Ångerrätten för abonnemang omfattas av distansavtalslagen, som ger dig som konsument rätt att ångra avtalet inom 14 dagar från dess ingående. Under denna tidsram kan du säga upp avtalet utan att behöva motivera det och utan att det kostar något.
Det vanligaste, och det som du som kund har rätt till, är alltså 14 dagar ångerrätt. Har du som kund däremot inte fått någon information om villkoren för ångerrätten kan den till och med vara i upp till ett år. Detta gäller dock enbart om inget annat har avtalats.
Det finns ett par saker informationen om ångerrätt bör inkludera och specificera, däribland:
Att häva ett köp av ett mobilabonnemang är i regel enkelt. Vi går igenom hur du går tillväga nedan.
Enligt distansavtalslagen kan du ångra ett mobilabonnemang med telefon. Ångerrätten gäller alltså även om mobiltelefonen ingår, men för att den ska gälla fullt ut ska mobilen vara oanvänd. Observera dock att undantag kan finnas hos vissa operatörer.
Önskar du ångra ditt köp av mobilabonnemang och mobiltelefon men du trots detta har börjat använda telefonen kan vissa operatörer ändå häva ditt köp. I dessa fall tar operatören vanligtvis ut en återställningsavgift för att återställa din telefon.
För att undvika frågetecken eller onödiga avgifter är det alltid rekommenderat att du läser igenom ditt avtal noggrant innan du börjar använda ditt nya abonnemang och din nya telefon.
En intressant detalj är att just ångerrätten och den spårbarhet som krävs, är en av anledningarna till att det är svårt att skaffa mobilabonnemang utan personnummer.
Ångerrätten för mobilabonnemang vid köp i fysisk butik skiljer sig från distansavtal. Generellt gäller ingen lagstadgad ångerrätt i Sverige vid fysiskt köp. Ingår du ett avtal direkt i en butik anses du ha möjlighet att undersöka produkten vilket påverkar dina rättigheter att ångra avtalet.
Vissa operatörer kan dock erbjuda öppet köp i butik vilket innebär att butiken tillåter kunder att returnera produkten och få tillbaka pengarna inom en viss tidsperiod. Öppet köp är dock ingen skyldighet att som operatör eller butik att erbjuda.
Erbjuder butiken öppet köp gäller detta vanligtvis inom en viss tidsperiod. Inom tidsperioden kan du returnera det du köpt i butiken förutsatt att du inte använt produkten, i detta fall abonnemanget eller mobiltelefonen.
Ångerrätten gäller främst vid distansavtal, det vill säga när du köper produkter eller tjänster på internet, via telefon eller på annat sätt utanför fysisk butik.
Här nedanför sammanfattar vi vad som gäller för ångerrätt på mobilabonnemang.
Mobilkoll.nu är en helt självständig reklamfinansierad webbportal. Flera av de erbjudanden som visas här erhåller vi ersättning för.
2024 © Dofollow Media AB, org nr: 559319-3989
Genom att använda Mobilkoll.nu godkänner du vår cookie policy