Mobilabonnemang med betalningsanmärkning

Här finner du all information du behöver veta om mobilabonnemang med betalningsanmärkning.

  • Operatörer som accepterar betalningsanmärkning
  • Pris per månad 105 – 399 kr
  • Senaste kampanjer & erbjudanden
Mobilabonnemang med betalningsanmärkning

Kan man teckna ett mobilabonnemang med betalningsanmärkning?

De operatörer som låter dig teckna mobilabonnemang med betalningsanmärkning är Hallon, Vimla, Fello och Chilimobil. Dessa mobiloperatörer ser istället till din nuvarande ekonomiska situation, men i vissa fall behöver du betala varje månad i förskott.

Operatör

Samtal & SMS

Surf

Pris per månad

 

Hallon

Fria

10 GB – 100 GB

9 – 49 kr Läs mer

Vimla

Fria

4 GB – 100 GB

20 kr Läs mer

chilimobil

Fria

Obegränsat

149 – 299 kr Läs mer

Fello

Fria

3 GB – 24 GB

25 kr Läs mer

Vad är en betalningsanmärkning?

Om du inte betalar dina räkningar eller skulder i tid kan du få en betalningsanmärkning. Denna anmärkningen syns sedan i kreditupplysningsföretagens register och är ett bevis på att du inte betalat dina räkningar i tid. Det kan leda till att du får svårt att exempelvis ta lån eller teckna ett nytt mobilabonnemang.


Så hanterar olika mobiloperatörer betalningsanmärkningar

I samband med att du beställer ett mobilabonnemang gör operatören oftast en kreditupplysning på dig. Har du betalningsanmärkning kan du hos många operatörer få svårt att teckna abonnemanget. Vissa operatörer godkänner dock beställningen ändå.

Här nedanför går vi igenom processen hos vardera operatör som låter dig teckna mobilabonnemang trots betalningsanmärkning.

  • Hallon. Hos Hallon betalar man för abonnemanget i förväg. Du betalar alltså för nästkommande månad redan månaden innan. Därmed har Hallon inte lika stort behov av att göra någon kreditupplysning som andra operatörer. Skulle du inte betala din faktura för kommande månad kan de välja att stänga av ditt abonnemang.
  • Vimla. Vimla gör en kreditupplysning. Går du inte igenom kreditkontrollen kan du välja kortbetalning som betalningsmetod. I detta fallet kommer inte utlands- och betalsamtal fungera i abonnemanget. Detta som en säkerhet för att abonnemangskostnaden inte ska bli för hög och du inte ska kunna betala för det.
  • Fello. Även Fello tar en kreditupplysning. Går du inte igenom denna kommer de göra en enskild bedömning av din situation och ta ett beslut utefter det. Ofta får kunder med betalningsanmärkning teckna abonnemang hos Fello.
  • Chilimobil. Processen hos Chilimobil fungerar likadant som hos Hallon. Du betalar för ditt abonnemang i förväg, det vill säga för nästkommande månad. Detta gör att Chilimobil inte behöver göra någon kredituppysning på dig. Betalar du inte för ditt abonnemang kan de välja att stänga ned det.

Observera att ovan regler enbart gäller mobilabonnemang utan telefon

Ovanstående regler gäller endast när det kommer till beställning av mobilabonnemang utan mobiltelefon. Du kan nästan aldrig teckna ett abonnemang tillsammans med en telefon när du har en betalningsanmärkning. Du behöver alltså köpa en mobiltelefon själv och sedan beställa ett abonnemang för att kunna ringa, SMSa och surfa.


Varför görs en kreditupplysning när man tecknar mobilabonnemang?

Anledningen till att det görs en kreditupplysning när du tecknar mobilabonnemang är att operatören vill vara säker på att de kommer få betalt från dig. Ser operatören att du har en eller flera betalningsanmärkningar ger det en signal att de kan komma att få svårt att få in dina betalningar.


Så skaffar du ett mobilabonnemang trots betalningsanmärkning

Vet du med dig att du har en betalningsanmärkning bör du följa nedanstående steglista för att teckna ett mobilabonnemang.

1. Kontrollera om din betalningsanmärkning finns kvar

En betalningsanmärkning finns kvar i Kronofogdens register i tre år efter den dag då anmärkningen uppkom. När det kommer till skuldsanering syns det istället i fem år. Börja med att säkerställa att din betalningsanmärkning finns kvar i registret, så att du vet dina förutsättningar för att få ett mobilabonnemang innan.

2. Jämför mobilabonnemang som accepterar betalningsanmärkning

Det är viktigt att jämföra mobilabonnemang och de olika operatörerna sinsemellan för att säkerställa att du tecknar rätt abonnemang för just dig. Du bör jämföra saker såsom:

  • Pris.
  • Surfmängd.
  • Om det ingår fria samtal, SMS och MMS.
  • Om du kan spara din oanvända surf.
  • Bindningstid och uppsägningstid.
  • Vilka erbjudanden som finns just nu.
  • Vilka betalningsalternativ som finns.
  • Hur mycket surf du kan använda i utlandet.

3. Teckna mobilabonnemanget

När du hittat det abonnemang du vill teckna är det dags att lägga din beställning. När du beställer online får du alltid minst 14 dagars ångerrätt för ditt mobilabonnemang. Detsamma gäller inte när du tecknar abonnemang i butik. Vi rekommenderar därmed att du beställer abonnemanget online.


Alternativa lösningar för dig med betalningsanmärkning

Det finns alternativa lösningar för dig som vill skaffa mobilabonnemang trots betalningsanmärkning. Nedan presenterar vi tre alternativ.

1. Skaffa kontantkort istället för mobilabonnemang

När du skaffar ett kontantkort görs ingen kreditupplysning vilket gör att du kan skaffa detta trots betalningsanmärkning. Ett kontantkort fungerar egentligen på samma sätt som ett abonnemang och kan innehålla samma saker bara att du behöver fylla på kontantkortet själv.

Du får inte automatiskt fria samtal, sms, mms och surf påfyllt varje månad utan du behöver fylla på detta själv. Det kan du antingen göra online eller via fysiska butiker. Du får därmed heller ingen faktura varje månad på samma sätt som med ett abonnemang.

2. Betala mobilabonnemanget i förskott

Hos vissa operatörer betalar du mobilabonnemanget i förskott vilket betyder att de inte är beroende av kreditupplysningen på samma sätt. Betalar du inte för din tjänst kan de välja att stänga av abonnemanget. Det blir därmed en säkerhet för operatören. Detta är möjligt hos Hallon, Vimla, Fello och Chilimobil.

3. Gå med i ett familjeabonnemang

När man skaffar ett mobilabonnemang för familjer är det endast en person som står som huvudabonnent på abonnemanget. Kreditupplysningen görs enbart på huvudabonnenten och inte på de extra medlemmarna i abonnemanget. Genom att bli en del av ett familjeabonnemang slipper du därmed kreditupplysningen.

Behöver jag betala mer för mitt mobilabonnemang om jag har betalningsanmärkning?

Nej, det behöver du aldrig göra. Antingen blir du beviljad ett mobilabonnemang eller inte, och vid ett beviljande får du samma pris som alla andra. 


Vanliga frågor

Nedan besvarar vi de vanligaste frågorna vi får om mobilabonnemang trots betalningsanmärkning.

Finns det mobilabonnemang med fri surf trots betalningsanmärkning?

Ja, det finns mobilabonnemang med helt fri surf för dig som har betalningsanmärkning. Chilimobil är en operatör som erbjuder det, hos dem kan du bland annat förbetala ett helt år om du vill och få rabatt tack vare det.

Får jag ta del av välkomsterbjudanden om jag har betalningsanmärkning?

Ja, du får ta del av välkomsterbjudanden även om du har betalningsanmärkning. Ett exempel är Hallon som ger alla nya kunder 50% rabatt på sitt mobilabonnemang de 3 första månaderna och detta gäller även dig som har anmärkningar.

Kan man skaffa abonnemang hos Telia med betalningsanmärkning?

Nej, Telia låter dig inte teckna abonnemang om du har en betalningsanmärkning. Vi rekommenderar därför att du vänder dig till exempelvis Hallon eller Chili istället.


Fredrik Ågren Huvudskribent på Mobilkoll.nu